Christina Bilde: Festivalgæsten på Roskilde producerer mindre affald end gennemsnitsdanskeren

Foto: Jens Dige/ROCKPHOTO.

Jeg spørger Roskilde Festivalens talskvinde, Christina Bilde, hvordan det står til med CO2-regnskabet, affaldshåndteringen, økologien og bæredygtigheden på Danmarks største musikfestival. Eksempelvis producerer en gennemsnitlig festivalgæst 60 procent af det affald, som en gennemsnitsdansker producerer i samme periode. Roskilde har også indfriet 2017-målsætningen om 90 procent økologisk mad i boderne, og på Roskilde udledte man i alt 400 ton CO2 i direkte og indirekte udledning i 2016 -  primært på grund af mad, affald og deltagertransport. Et stort mobilt solcelleanlæg er også taget i brug i jagten på CO2-reduktion.

Af Mikael Kristensen

I fik en ny strategi for bæredygtighed på RF i 2015. Hvilke elementer er indfriet og hvilke arbejder I på at indfri?

- Bæredygtighedsstrategien løber fra 2016 til 2019, så dette er en slags midtvejsstatus. Hvis vi holder os til miljødelen, er vi kommet i mål med vores omlægning til 90 procent økologi, vi har fået miljørapportering tilgængelig for alle online, vi har øget kendskabet til vores miljøarbejde både internt og eksternt, vi kompenserer årligt for vores direkte CO2-udledning, vi indkøber miljømærket i 11 produktgrupper og har fået vores bæredygtighedsorganisering på plads, siger Christine Bilde, talskvinde for Roskilde Festivalen, og fortsætter:

- Affald er klart det område, hvor vi bruger flest ressourcer på at lave miljøfordringer, fordi potentialet er meget stort, hvis flere deltagere tager deres campingudstyr med hjem. Derudover øger vi også fokus på transportforhold, siger hun.

Bilde understreger at selvom affald ikke er den største kilde til CO2-udledning, bliver affald ofte diskuteret offentligt. Derfor har festivalen øget mængden af sorteret affald til et højere niveau end målsætningen, men Bilde påpeger, at man ikke kan sige, at festivalens affaldsmængde generelt er blevet mindre.

Hvor får I jeres energi og forsyninger fra på festivalen - såsom el, varm og vand?

- Vandet kommer fra det lokale vandværk. Vi bruger ikke vand i tanke på festivalen. Vores strøm kommer fra to kilder. Ca. 2/3 fra det faste elnet og ca. 1/3 fra dieselgeneratorer. Den strøm, vi selv køber fra det faste elnet, er et strømprodukt baseret på vedvarende energi. Den strøm, vi køber fra kommunen, har vi ingen indflydelse på, fortæller Christine Bilde.

Christina Bilde, talskvinde for RF. Foto: Thorbjørn Kragh

Stort mobilt solcelleanlæg

I 2016 fik Roskilde Festival ny leverandør af dieselgeneratorer, som har et mere effektivt setup end tidligere.

- Det drejer sig om at udnytte den enkelte generators kapacitet bedst muligt og så ellers holde dem slukket. Dette sker gennem flere små generatorer og store batterienheder, forklarer Bilde.

Roskilde Festivalen har også et 120 m2 mobilt solcelleanlæg. Varme bruger festivalen ifølge Bilde kun på sekretariat, og her det fjernvarme, der anvendes.

90 procent økologisk mad

I har satset stort på økologisk mad i boderne, hvad har I af nye initiativer på øko-fronten?

- I 2017 nåede vi som planlagt i mål med 90 procent økologisk mad. Inden for kaffe, te, mælk, vin, juice, saft og øl, er vi også godt med. Det er sværere i forhold til læskedrik og spiritus, men vi arbejder også på at øge økologiandelen på disse drikkevarer.

Roskilde lancerer ligeledes en ny mad og drikke-strategi i løbet af 2018. Her bliver det miljømæssige hovedfokus ifølge Bilde, at nedbringe CO2-udledningen fra maden, da dette er festivalens største kilde til CO2-udledning. Derudover kommer festivalen fortsat til at fokusere på at reducere madspild fra madproduktionen, forklarer hun.

Festivalgæst producerer mindre affald end gennemsnitsdansker 

Når man besøger festivalen oplever man, at der er masser af skrald og ting som lejrgæsterne slæber med ind til festivalen. Hvad gør I for at nudge og sikre at gæsterne også tænker på deres forbrug og bæredygtighed, når de bygger lejre, smider affald - og måske bruger flere ting end de gør i det daglige?

- Lad os starte med at udfordre end sejlivet myte. En gennemsnitlig festivalgæst producerer 60 procent af det affald, som en gennemsnitsdansker producerer i samme periode. På festivalen er det bare meget synligt, mens det i vores hverdag er usynligt og forsvinder gennem samfundets affaldssystem. Når det så er sagt, så går der unødigt meget campingudstyr til spilde, siger Christina Bilde.

Ny kampagne sætte fokus på camp-skrald

Efterladt campingudstyr udgør langt størstedelen af Roskilde Festivalens affald. Ifølge Bilde tror mange festivalgæster fejlagtigt, at hvis de efterlader deres campingudstyr, så kommer der en festivalfrivillig og pakker det pænt sammen og giver det til en hjemløs. Det passer desværre ikke. Den myte vil Bilde gerne aflive: Alt, hvad der efterlades, bliver til affald.

- Vi gør rigtig meget for at punktere myterne gennem vores Bring It Home-kampagne, som vi kører på sociale medier, storskærme, i dagbladet Orange Press, i programguiden, med skiltning og på flere andre platforme, fortæller hun.

Dream City på Roskilde Festivalen. Foto: Krists Luhaers
Roskilde Festival forsøger at ændre kulturen ved at skabe campingområder med positiv affaldskultur. Clean Out Loud og Dream City er eksempler på dette. I år tilføjer festivalen endnu et nyt campingområde med miljø i fokus, område bliver kaldt Leave No Trace. Festivalen stiller også stor infrastruktur til rådighed for vores deltagere. På festivalen har man otte affaldssorteringsstationer, og hver dag kører der skraldebilder med mulighed for sortering gennem hele campingpladsen.

CO2-udledning på 400 tons 

Har I på festivalen et CO2-forbrugsregnskab og hvordan ser jeres nuværende udledningstal ud - og hvad er jeres mål fremadrettet?

- Ja, vi har et CO2-regnskab efter den klassiske Scope 1-2-3 model med direkte, indirekte og ekstern udledning. Vores direkte og indirekte udledning var i 2016 cirka 400 tons, og det blev reduceret en anelse i 2017, fordi vi gik over til et miljøvenligt strømprodukt. Vores mål fremover er fortsat at reducere udledningen og CO2-kompensere.

Roskilde forsøger ifølge Bilde hele tiden at forbedre regnskabet ved at inkludere mere præcis data, da valide data ofte er en udfordring af fremskaffe. Eksempelvis laver man på festivalen i 2018 en analyse af deltagernes transport til og fra festivalen.

- Det er jo ikke en CO2-udledning, vi direkte står for, men der er stort potentiale i at reducere deltagernes udledning, hvis vi kan designe attraktive kollektive transportløsninger med bus og tog, forklarer Bilde.

Hvad er de tre vigtigste ting, som I vil gøre for at optimere RF til at blive en grønnere festival frem mod 2025?

- Vores største kilder til CO2-udledning er mad, affald og deltagertransport – i nævnte rækkefælge. De udgør tilsammen 90 procent af CO2-udledningen. Så hvis en festivalgæst vil gøre noget aktiv, så giver vi disse råd: Spis flere plantebaserede måltider, tag campingudstyret med hjem og brug det igen næste år og tag bus eller tog til festivalen, slutter Christina Bilde.

Roskilde Festivalens bæredygtighedsstrategi 2016-2019

Læs mere om affaldshåndtering på Roskilde

Læs mere om Roskilde Festivalens fokus på økologiske fødevarer


Kommentarer