Ny undersøgelse: Politikerne mangler humor på Facebook


Det står sløjt til med sjov og spas på Facebook, når de danske politikere sætter sig til tasterne for at kommunikere om det politiske liv på Christiansborg. Samlet set bruger de danske politikere humor i seks procent af deres Facebookopslag. Sådan lyder konklusionen i et nyt speciale fra Center for Journalistik.

Af Mikael Kristensen


Ifølge et nyt speciale - der afdækker både sjove citronmåne-hilsner til politibetjentene fra Justitsminister Søren Pind (V) og selvironiske huskøbs-opdateringer på Facebook fra Johanne Schmidt–Nielsens (EL) - er der alt for få politikere der bruger humor til at få danskerne til at trække på smilebåndet. Der en demokratisk mulighed i humoren – men også mulighed for manipulation lyder det.

Specialet som Ida Fabricius Bruun står bag viser at 93,7 procent af  de Facebook-opslag som folketingets politikere laver i det daglige ikke indeholder humor. Kun 6,3 procent af politikerne anvender samlet set direkte humor i deres Facebook-opdateringer.

Er du overrasket over at så få politikere - knap 6 procent - bruger humor i deres kommunikation på Facebook i den periode, som du har undersøgt (august 2016 – november 2016, red.)?

”Jeg er egentlig ikke overrasket over, at politikerne kun bruger humor i godt seks procent af deres opslag på Facebook. Humor er et risikabelt værktøj at hive op af kommunikationskassen, og særligt på skrift, hvor man ikke har mulighed for at signalere sin humor med mimik og kropssprog, og heller ikke har mulighed for at trække i land, hvis publikum ikke lige fanger joken eller ikke synes, den er sjov. Derfor overrasker det mig ikke, at politikerne bruger humor så sjældent”, fortæller Ida Fabricius Bruun. Hun lagde sidste hånd på specialet  i januar der bærer titlen ”Bare for sjov – en analyse af danske politikeres brug af humor på Facebook”.

Humor styrker likeability 

Hele 7.659 Facebook-opslag fra 137 folketingspolitikere er undersøgt over en periode på fire måneder i efteråret 2016.  Og resultatet er trist, hvis man er til smil i øjenkrogen og kluklatter foran nyhedsfeedet. Alt for få politikere på Facebook benytter sig altså af humor i deres opslag. Og det at bruge humor kan være vigtigt i jagten på nye vælgere og samtidigt kan humoren være med til at styrke politikernes likeability.

Hvad er det politikere med humor kan, som de andre ikke kan?


”De har en mulighed for at vise en anden side af sig selv, end politikere, der aldrig bruger humor og for at skabe det, der på nymodens dansk hedder likeability. At bruge humor er et virkelig godt redskab til at afvise kritik, indrømme egne fejl eller at pointere andres fejl. Men som med alt andet skal det bruges med måde. Hovedsagligt vil vi jo gerne have, at vores politikere tager

deres arbejde og den opgave, vi som vælgere har givet dem, seriøst - og hvis de joker med alt, hvad der kommer deres vej, risikerer de at miste deres troværdighed og virke useriøse, klovnagtige og i værste fald ufølsomme”, forklarer Ida Fabricius Bruun.

Kan politikernes brug af humor så styrke den offentlige debat?

”Jeg mener ikke, at politikeres brug af humor udelukkende styrker den offentlige debat, og min undersøgelse er for lille til at kunne konkludere hårdt på det. Men hvis man kigger generelt og teoretisk på humor som politisk kommunikationsmiddel, kan den styrke den offentlige debat på flere måder. Dels kan den gøre svære emner lettere at forstå, ligesom den kan fungere som en ventil for ophedede følelser og debatter. Nogle humorforskere mener ligefrem, at politisk humor er altafgørende for en sund, offentlig debat, ligesom man kan argumentere for, at politisk humor er et af kendetegnene ved et demokrati”, siger Ida Fabricius Bruun.

Borgerlige partier i top på humorbarometret 

Topscoren blandt folketingets partier er i specialets undersøgelse Liberal Alliance (LA).  Det liberale parti er målt på andel af humoristiske opslag helt i top. LA har i den fire måneders undersøgelsesperiode haft i alt 628 opslag på Facebook. Her af er 93 ud af de 628 opdateringer præget af en humoristisk tone., ifølge undersøgelsen. Dette resulterer i at knap 15 % af opslagene  fra LA kan få prædikatet humoristiske. Det skal bemærkes at undersøgelsen er foretaget før LA trådte i den nye regering med Venstre og Konservative.


Oversigt over politiske partiers brug af humor i deres Facebook-opslag:






På anden pladsen over mest humørfyldte politiske partier følger de Konservative (K) med knap 10 procent sjove og humoristiske opslag – eller 35 humoristiske opslag ud af 364. På tredjepladsen følger Venstre med knap 9 % humoristiske opslag - eller hvad der svarer til 97 humoristiske opslag ud af 1092 opslag.

I bunden ligger Socialdemokraterne, Enhedslisten og Alternativet ifølge undersøgelse.

Undersøgelsen er foretaget fra august 2016 og til november 2016, hvilket kan have betydning for resultaterne. Med andre ord: det kan tænkes at der kommunikeres med humor fra politikerne på andre tidspunkter end i de fire måneder, som specialet har afdækket.

Er der ikke en risiko for at politikerne blot har været kedelige og ikke har brugt så meget humor i de fire måneder, som du har undersøgt fra august - november 2016? Eller mener du der tale om en generel tendens i den politiske kommunikation på sociale medier lige nu?

”Det er virkelig svært at svare på. Men jeg synes, at det kunne være helt vildt interessant at kigge på, hvordan det har udviklet sig og udvikler sig over tid - og for eksempel måle, hvordan det forholdt sig i en lignende periode for to år siden, og så igen om to år”, fortæller Ida Fabricius Bruun.

Politikere gør hinanden til ofre                                                                                 

Et af specialets andre vigtige konklusioner er at de fleste politikere i deres humoristiske opslag ofte framer deres politiske modstandere som ofre.

I 42 procents af folketingsmedlemmernes humor-opslag gælder det om for MF’eren at gøre deres politiske modstander til et offer  Kun i  cirka 15 % af tilfældene er det MF’eren der gør sig selv til et offer. Dette tyder på at det står lidt sløjt til med selvironien og selvudleveringerne blandt politikerne - trods citronmåner  og huskøbsopdateringer fra enkelte MF’ere. Med andre ord er det sjovere at pege fingre af de andre.

Skemaet her viser den procentvise fordeling af offerrolle-positioner i 479 opslag fra politikere:





Tesfaye og Støjberg i front på likes og delinger 

Undersøgelsen viser desuden i et udførligt analyseafsnit der fokuserer på delinger, kommentarer og likes af politikernes opslag, at de humoristiske opslag samlet set likes og deles mest af danskerne  – langt mere end opslag uden humor.
Hvis man ser på alle opslag over en bred kam - både med og uden humor - er en af topscorerne nuværende Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V). Hun får 6.593 likes i gennemsnit på alt hvad hun lægger op på sin væg. Støjberg topper også på antal kommentarer pr. opslag med i gennemsnit 774 kommentarer fra danskerne pr.opslag. Socialdemokraternes Mattias Tesfaye (S) får i gennemsnit 899 delinger, når han lægger et opslag på Facebook.


Humor kan være manipulerende                                                          

Som det påpeges i specialets konklusion, kan humor også have en bagside, da det at bruge humor kan lægge et slør ud over potentielt magtmisbrug – det kan altså også gavne den demokratiske debat med knap så meget sjov.

”I den demokratiske debat kan politikernes sparsomme brug af humor have både positive og negative konsekvenser. Antager man et humoristisk perspektiv, vil det være en fordel for den demokratiske debat, at politikere kun bruger humor i seks procent af deres kommunikation, fordi der i en bevidst strategisk brug af humor ligger et element af manipulation, som kan aflede befolkningens opmærksomhed fra eksempelvis magtmisbrug”.  Sådan lyder det i en af specialets refleksioner.

Ida Fabricius Bruun forklarer videre:

”Jeg tror, at brugen af humor i politisk kommunikation både kan styrke og svække den offentlige debat. Afhængigt af, hvilken form for humor, politikerne benytter sig af, vil den enten virke splittende eller samlende, og det er derfor, jeg i specialet er dykket længere ned i netop de forskellige former for humor og deres effekt”.

Hvordan kan humor på Facebook så være med til at gøre det lettere for danskerne at forholde sig til den politiske virkelighed på Christiansborg?


”Jeg er ikke sikker på, at humor kan gøre det lettere for danskerne at forholde sig til den politiske virkelighed på Christiansborg. Men jeg tror, at humor på Facebook kan være med til at give et mere menneskeligt billede af politikerne, ligesom mine resultater tyder på, at humoristisk kommunikation kan være med til at skabe engagement på Facebook - som måske kan skabe engagement ude i virkeligheden også. Min undersøgelse viser dog, at der er ret stor forskel på de forskellige former for humor. Og mindst engagement får de opslag, der virker splittende og de opslag, der intet politisk sigte har, mens de samlende former for humor - som for eksempel selvironi - får flest likes”.

Hvad har kort sagt overrasket dig mest i arbejdet med dine resultater?


”Det overrasker mig, at politikerne så sjældent bruger humor, hvor de laver sjov med sig selv - dels fordi det lige siden Aristoteles har været kendt som et eminent kommunikationsværktøj og dels fordi det faktisk er den type humor, der ifølge min undersøgelse opnår størst effekt på Facebook-likes”, slutter Ida Fabricius Bruun.

Specialet er lavet af cand. public Ida Fabricius Bruun fra Center for Journalistik januar 2017.

Om bloggeren:
Mikael Kristensen er uddannet cand.mag i medievidenskab fra Universitetet i Oslo og Aarhus Universitet. Han har arbejdet med presse, sociale medier og politisk kommunikation som konsulent hos b.la. Udenrigsministeriet, Oxfam IBIS, Verdens Bedste Nyheder og Ungdommens Røde Kors.

Ved brug af citat og materiale bedes der kildehenvises til specialet ”Bare for sjov – en analyse af danske politikeres brug af humor på Facebook” af Ida Fabricius Bruun samt ved brug af citater fra artiklen henvises til politisk-analyse.dk.


Kommentarer