Ny optælling: Se hvilke partier der er størst på sociale medier

Liberal Alliance kæmper med Socialdemokratiet om førstepladsen på folkelige Facebook. Alternativet sidder solidt på den kreative Instagram-trone og Radikale Venstre fører stort i forhold til andre partier blandt meningsdannerne på Twitter.




Af Mikael Kristensen

En ny optælling af antal følgere på partiernes officielle partisider på de sociale medier, viser at der er kamp om følgere og thumbs-up, samt at et stort mandatantal ved valget i 2015 ikke nødvendigvis afgør om partiernes officielle partisider er forholdsvis lige så store på de sociale medier.





Facebook: S og LA næsten lige store

På Facebook kæmper Liberal Alliance og Socialdemokratiet om at være størst. LA der er nummer et har lidt over 91.628 "synes godt om" på Facebook og Socialdemokratiet kommer lige efter som nummer to med 90.092 "synes godt om".

Lige i hælene på de to følger Alternativet med 88.860 "synes godt om" og Dansk Folkeparti med 82.461 "synes godt om" på det folkelige Facebook.

Værd at bemærke er det at Liberal Alliance målt på antal mandater ved valget i 2015 var langt mindre end Socialdemokratiet. LA fik 13 mandater i 2015. Socialdemokratiet fik 37. Det samme gælder for Alternativet der fik 9 mandater ved valget. Ligesom LA klarer Alternativet sig godt på Facebook.

Enhedslisten klarer sig også fint med 77.388 "synes godt om". Liste Ø fik 14 mandater i 2015. I bunden ligger Radikale Venstre, SF og Det Konservative Folkeparti, når det drejer sig om antal "synes godt om" på Facebook-siderne.

Partitoppen på Facebook - antal "synes godt om" på partiernes officielle Facebook-sider:

1. Liberal Alliance: 91.628
2. Socialdemokratiet: 90.092
3. Alternativet: 88.860
4. Dansk Folkeparti: 82.461
5. Enhedslisten: 77.388
6. Venstre 65.727
7. Radikale Venstre 34.842
8. SF: 33.366
9. Konservative: 30.296
10. Nye Borgerlige: 18.782
11. Kristendemokraterne: 4.203


LA topper på Facebook i tæt kamp med S. Foto: Mikael Kristensen










Instagram: Alternativet vinder stort

Med knap 17.000 følgere på Instagram er Alternativet det parti der klarer sig suverænt bedst målt på antallet af følgere på den kreative platform. Partiet blev valgt ind for første gang i 2015, og Elbæk & Co. lægger pæn afstand til Liberal Alliance der på anden pladsen har 9.554 følgere på Instagram. Lige efter LA følger Enhedslisten med 7.935 følgere. Bundskraberne på Instagram er regeringspartierne Venstre og Konservative sammen med Dansk Folkeparti og SF.

Partitoppen på Instagram - antal følgere på partiernes officielle Instagram-profiler:

1. Alternativet: 16.915
2. Liberal Alliance: 9.554 
3. Enhedslisten: 7.935 
4. Socialdemokratiet: 4.143
5. Radikale Venstre: 3.760
6. Konservative: 2.876
7. Venstre: 1094
8. SF: 1074 
9. Nye Borgerlige: 934 
10. Dansk Folkeparti:192
11.  Kristendemokraterne:60

Uffe Elbæk har grund til at smile over partiets placering på Instagram. Pressefoto








Twitter: Radikale Venstre topper - DF flopper

På Twitter ligger Radikale Venstre helt i front målt på antallet af følgere på meningsdanner-mediet.

Med over 25.000 følgere er de et godt skridt foran den tidligere regeringsmakker Socialdemokratiet, der har i alt 22.213 følgere på anden pladsen.

Som det er tilfældet i den daglige politiske debat kæmper Socialdemokratiet også på Twitter med modstanderen Venstre. Venstre bider Socialdemokratiet i haserne med 20.468 følgere på tredjepladsen skarpt efterfulgt af Lmed 20.096 følgere på en fjerdeplads.

I bunden ligger de Konservative med 14.422 følgere og Dansk Folkeparti med 7.872 følgere.

Partitoppen på Twitter - antal der følger partiernes officielle Twitter-konti:

1. Radikale Venstre: 25.514
2. Socialdemokratiet: 22.213
3. Venstre: 20.468
4. Liberal Alliance: 20.096
5. Enhedslisten: 18.898
6. Alternativet: 17.027
7. SF: 16.150
8. Konservative: 14.422
9. Dansk Folkeparti: 7.872
10. Nye Borgerlige: 676
11. Kristendemokraterne (0)

Radikale topper på Twitter. Morten Østergaard t.h. Foto: Ty Stange









Om optællingen
Der er udelukkende fokuseret på partiernes officielle politiske partisider på de sociale medier Facebook, Instagram og Twitter. Snapchat og LinkedIn er ikke med i denne undersøgelse.

Optællingen fokuserer ikke på valgte MF'ere eller partiledere, men udelukkende på partiernes organisationsprofiler.

Optællingen er foretaget torsdag 23. marts 2017 i tidsrummet kl. 15.00-18.00 med forbehold for ændringer i antallet af følgere og "synes godt om" efter denne dato og tidsrum.

Har du kommentarer til optællingen, er du velkommen til at skrive til mig på: mikaelkrist@gmail.com






Kommentarer