Lars' chokoladefontæne, Johannes hus og Uffes stol - sådan bruger politikerne humor på Facebook

Screenshot fra Løkkes Facebook-profil 25. januar 2017
Hvordan bruger politikerne humor på Facebook? Tænker de strategisk over hvordan de kommunikerer samt hvem af kollegaerne der kører med klatten i news-feedet?    
Politisk Analyse spurgte en række fremtrædende politikere  om deres forhold til selvironi og humor på sociale medier.

Af Mikael Kristensen

Ifølge en ny undersøgelse som Ida Fabricius Bruun, fra Center for Journalistik på Syddansk Universitet, står bag, er der alt for få politikere der bruger humor på Facebook.


Undersøgelsen der er omtalt tidligere på denne blog, viser at 93,7 procent af de Facebook-opslag som folketingets politikere lavede i en fire måneders periode ikke indeholdt humor. Kun 6,3 procent af politikerne anvendte samlet set direkte humor i deres opdateringer ifølge undersøgelsens konklusioner


Men hvordan ser det så ud blandt de politikere der så rent faktisk benytter sig af selvironi og humor? 


En af de politikere der ofte benytter sig af humor og selvironi i sine Facebook-opdateringer er Enhedslistens tidligere politiske frontfigur Johanne Schmidt-Nielsen, der nu er ordfører for udlændinge, integration og indfødsret.


Med knap 150.000 der "synes godt om" hendes profil på Facebook, er hun en af de politikere der når rigtig langt ud i vælgerhavet og samtidig skaber engagement i sit newsfeed. Jo flere kommentarer og delinger, jo bedre matcher politikerne Facebooks algoritmer og når ud til vælgerne. Politikerne kommer kort sagt længst ud reachmæssigt på Facebook, hvis de huske at engagere deres følgere aktivt  - og involverer sig selv i Facebook-tråden. Og det gør Schmidt-Nielsen.


"Det er vel bare sådan jeg er"



Johanne Schmidt-Nielsen er ikke bleg for at bruge selvironi. Hun lagde eksempelvis dette billede på sin Facebook-side i forbindelse med et meget omtalt huskøb tilbage i 2016. En sag som Ekstra Bladet valgte at bringe på forsiden, og som Schmidt-Nielsen valgte at tackle med humor og selvironi:

Overvejer du dine Facebook-opslag strategisk, så der både er alvorlige og sjove opslag , eller griber du en stemning eller begivenhed i løbet af dagen og laver status-opdateringerne mere tilfældigt - når du synes noget er fængende og sjovt og kan sætte en dagsorden? "

"Jeg har ikke selv en eller anden overordnet strategi for min brug af FB og Instagram – som er de to sociale medier, jeg er på. Jeg skriver, når jeg har lyst. Somme tider flere gange på en dag. Andre gange går der flere dage imellem. Og jeg skriver ofte vældig lange opdateringer, selvom de fleste eksperter sikkert vil fraråde det".

En af de ting som hun gør en dyd ud af, er at følge med i sit eget Facebook-feed og selv skrive kommentarer og engagere sig i debatten, når der er gang i snakken på hendes Facebook-side. 

 "Når jeg lægger en opdatering op bruger jeg ofte en del tid på af følge og deltage i debatten. Jeg tror det er en af årsagerne til, at min side har mange følgere. De der følger siden er ikke i tvivl om, at det er mig de skriver med – og ikke ”blot” en kommunikationsmedarbejder. Jeg er den eneste som har adgang til siden", fortæller Johanne Schmidt-Nielsen. 

Johanne Schmidt-Nielsen mener det er ok med lidt sjov og spas ind imellem.


"Jeg skriver også lidt mere useriøse ting nogle gange. Det er ikke udtryk for en eller anden genial plan. Det er vel bare sådan jeg er. Og det kommer så også til udtryk på de sociale medier", siger Johanne Schmidt-Nielsen. 

Statministeren og chokolade-fontænen


Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) rundede for kort tid siden 200.000 "synes godt om" på Facebook. Socialdemokraternes formand Mette Frederiksen har til sammenligning pt. lidt over 63.000, der synes godt om hendes Facebook-side.


Løkke er også skarp på humor og selvironi. Statsministeren lagde den 25. januar et humoristisk, selvironisk videoklip på sin Facebook-side, hvor man så Løkke dyppe en gaffel med en skumfidus i et hav af varmt dryppende chokolade fra en chokolade-fontæne. 


Men hvorfor nu dette stunt? 




Videoen lagde Løkke på Facebook som et modsvar til en sjov historie, hvor en kvik Facebook-bruger (vistnok Johanne Schmidt-Nielsen) havde spottet en chokoladefontæne i hjørnet på et billede, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen netop var vendt hjem fra gallataffel hos Dronningen i fuld statsmands-habit, godt pyntet med medaljer og ordner - men dog med ønsket om snart at kunne "trække i et par jeans".

Løkke greb humor-chancen og lagde det selvironiske chokolade-klip på sin profil. Videoklippet er set nu set over 100.000 gange  - og liket over 3.000 gange og opnår dermed et højt reach blandt vælgerkorpset.




For meget "Vild med dans" i den 

Hos SF Ungdom er man lidt mere mådeholden. Formand Nanna Bonde påpeger, at der af og til kan gå lidt for meget "Vild med dans" i den, som hun kalder det - men hun mener dog forsat at humor fint kan bruges. Dog skal det sjove helst ikke fylde det meste af Facebook-feedet hos politikerne. 
 

Kommunikeres der lidt for alvorligt og seriøst fra danske politikere generelt? 

"Jeg mener ikke, at det bør være et krav til vores politikere, at de anvender humor. Faktisk synes jeg, at det er blevet en tendens, at der går lidt for meget "Vild med dans" i den. 
Politik er ikke et show, men handler om at forandre samfundet og verden. Det betyder ikke, at politikere ikke må anvende humor i deres kommunikation - det må de rigtigt gerne, men det er ikke det der er det vigtige - og dermed ikke det, der skal fylde mest, siger Nanna Bonde. 

SF havde i forbindelse med den amerikanske valgkamp stor succes med en kampagnevideo der på humoristisk manér gjorde grin med Donald Trump, og samtidig opfordrede amerikanske statsborgere til at gå ud og stemme på valgdagen.






Selvironi passer til danskerne


I en artikel fra Retorik Magasinet fra 2015 forklarer P.hd. Mette Møller fra Københavns Universitet, hvordan ironi og humor kan anvendes af politikere, så den matcher den særlige form for danske humor. Noget en række danske politikere benytter sig af, og som også Johanne Schmidt-Nielsen og Lars Løkke Rasmussen anvender i ovennævnte statusopdateringer. 


Møller påpeger at ironien ofte tager form af selvironi og hun giver giver i artiklen et eksempel på selvironi fra tidligere statsminister Helle Thorning Schmidt (S) der i sin kongrestale i 2012 udtalte: ”Venstre taler meget om skat – og nej, det er vist ikke kun mine skatteforhold de taler om.” 
Dette er en klar reference til Thornings på det tidspunkt verserende skattesag. 

Møller påpeger ligeledes i artiklen, at hvis ironien bliver mere bidende kan den blive til sarkasme – en form for humor danskere flittigt benytter, ifølge Mette Møller. 

Møller giver endnu et eksempel på tidligere SF-partiformand Villy Søvndal (SF) der i sin jubilæumstale til Anders Fogh Rasmussen tilbage i 2010 bemærkede at han (Villy Søvndal) slet ikke var klar over at det var 10-års-jubilæet man fejrede. Han troede bare Venstre holdt sådan en fest hver gang Fogh var i landet. 


Mette Møller forklarer videre i Retorikmagasinet: 


 "At ironi, selvironi og sarkasme er blandt de mest danske former for humor, kan måske hænge sammen med at vi har ry for at være et reserveret folkefærd der derfor ofte benytter en indirekte form for humor. Særligt selvironi er vigtig da det er en måde at signalere ”jeg er heller ikke perfekt”, underforstået: ”jeg er ikke bedre end dig” hvilket klinger godt med den herskende jantelov. Vores humor vidner samtidig om at vi ikke tager os selv, herunder samfundets autoriteter, særlig højtideligt". 


Elbæk: En Facebook-dag skal have den rigtige blanding



#stolpåuffe. Billede fra Alternativets FB-side. 
En anden af de politikere der ofte bruger selvironi og humor er Alternativets politiske leder Uffe Elbæk. Han savner da også mere selvironi i den politiske andedam. På spørgsmålet om der mangler seriøsitet i newsfeedet, understreger Uffe Elbæk, at det er vigtigt at der også kommunikeres alvorligt. 

 "Jeg synes overhovedet ikke, at der kommunikeres for alvorligt og eller for seriøst. Det er faktisk kun godt, med endnu mere seriøst på Facebook. Men en større selvironi hos os politikere ville dog ikke skade. Men igen: Vi har hver vores personlighed og dermed også hver vores Facebook-stil. Og det vigtigste er, at den enkelte politiker finder en facebookstil der passer godt til den enkelte".


Overvejer du dine Facebook-opslag strategisk, så der både er alvorlige og sjove opslag?


"Jeg er meget bevidst om at der hen over en Facebook-dag er den rigtige blanding af politiske opslag, links til interessante artikler eller video og endelig konkrete oplysninger om arrangementer i Alternativet. Ligeledes lægger jeg ofte links ud til Rokokopostens satiriske artikler. Og jeg gør det helt sikkert, hvis de laver god politisk humor på os i Alternativet", fortæller Uffe Elbæk.


Hvilke politiske kollegaer synes du der gør det godt på Facebook, når vi taler humor, dialog med vælgerne og demokratisk inddragelse


 "Jeg følger faktisk ikke ret tit mine kollegaers Facebook-opdateringer - udover hvis jeg selv er nævnt i dem. Men der er flere der gør det rigtig godt. Lige fra Pernille Skipper over Zenia Stampe til Jakob Engel-Schmidt", siger Uffe Elbæk. 


Politik er ikke et show



Nanna Bonde, formand for SFU
Modsat Elbæk gør formand Nanna Bonde fra SFU sig ikke strategiske overvejelser om den rigtige blanding af opslag, samt hvordan hun kommunikerer på Facebook i forhold til den mere humoristiske del. Hun er blandt andet optaget af at hendes opslag ikke fylder for meget rent tekstmæssigt.

"Jeg laver alle mulige forskellige opslag, men jeg tænker da over, at der ikke skal være noget, som fylder for meget. Jeg har mest fokus på de politiske opslag, men lægger også en del billeder op. Om der indgår humor er ikke så vigtigt for mig, at det er fængende og spændende læsning, synes jeg til gengæld er ekstremt vigtigt".


På spørgsmålet om hvem af de politiske kollegaer der gør det godt på Facebook, er Bonde  imponeret over SF's nye stjerneskud der ifølge Bonde gør det godt på de sociale medier. 


 "Jeg synes, at Jacob Mark fra SF gør det rigtigt godt på de sociale medier. Han er pædagogisk og søger dialogen, hvilket betyder meget for mig", lyder det fra Bonde. 


Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen forklarer, at hun ikke følger godt nok med på de andre politikeres sider til at kunne komme med en ordentligt vurdering af kollegaernes generelle brug af humor på Facebook, men hun bemærker dog at Mattias Tesfaye (S) ofte er "god til fortælle historier" og komme bredt ud med dem, samt at Zenia Stampe (R) også "kommer ret bredt ud". 


Ifølge den nye undersøgelse fra Ida Fabricius Bruuns speciale er engagements-topscorerne på Facebook nuværende Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)  og Mattias Tesfaye (S), når der gælder engagement, likes og delinger.


Støjberg får 6.593 likes i gennemsnit på alt hvad hun lægger op på sin væg. Støjberg topper også på antal kommentarer pr. opslag med i gennemsnit 774 kommentarer fra danskerne pr.opslag. Socialdemokraternes Mattias Tesfaye (S) får i gennemsnit 899 delinger, når han lægger et opslag på Facebook - vel at mærke både når der er tale om seriøse, almindelig og sjove opslag.


Læs mere om undersøgelsen af humor blandt danske politikere og måden de bruger humoren på via sociale medier i denne artikel, hvor du også kan læse at humor via Facebook kan have en slagside, da humoren også kan bruges som manipulation, ifølge Ida Bruun Fabricius undersøgelse. Undersøgelsen er en del af hendes speciale Bare for sjov – en analyse af danske politikeres brug af humor på Facebook”.


Hør mere: Ida Fabricius Bruun i P1 Morgen om den nye undersøgelse (scroll ned til indslag nummer 5)

Interview med P.hd. Mette Møller i Retorikmagasinet


Ved brug af citat og materiale bedes der kildehenvises politisk-analyse.dk.  






Kommentarer