EU: Kan SoMe-humor være bølgebryder til vælgerne?

 Søren Søndergaard, Uffe Elbæk, Pia Olsen og Morten Østergaard.
Folkehøring om EU på Christiansborg d. 25-26. februar. Fotograf: Ty Stange
Af Mikael Kristensen

"EU bør nytænke sig selv så afstanden mellem borger og EU mindskes. EU bør blive mindre bureaukratisk tungt, borgerne bør i højere grad blive inddraget i den politiske proces".

Sådan lyder dogme nummer fem fra den netop afholdte Folkehøring om EU, der løb af stablen 25-26 februar på Christiansborg. Høringen var arrangeret af Folketingets Europaudvalg. Her havde man indbudt 194 borgere og en række folkevalgte politikere til høring om EU.

Men hvordan sørger de danske EU-parlamentarikere så for at danskerne i højere grad bliver inddraget i den politiske EU-proces, og hvordan bruger MEP'erne de sociale medier som kommunikationsværktøj til dette?

Kan en mere humoristisk, ukompliceret tilgang der har været omtalt her på bloggen være vejen frem for MEP'erne, så danske borgere i højere grad bliver inddraget i den politiske proces? Skal de eksempelvis i gang med at bruge Støjberg-lignende kage-kommunikation og forsimple budskaberne via humor for at nå ud til flere danskere?

Ifølge en undersøgelse der er lanceret i kølvandet på folkehøringen (undersøgelsen kan læses på folkehoering.dk), var der tale om en stigning i antallet af hørings-deltagere, der efter høringen i Fællessalen var gennemført, havde fået et mere positivt syn på EU.

Før høringen var der således kun 43 % af deltagerne der havde en positiv indstilling til EU. Efter høringen var dette tal steget til 68 %. Dette kan måske give et fingerpeg om, at jo mere EU-tematikkerne er nærværende, levende og kommunikeres direkte i øjenhøjde, jo større bliver tilslutningen og engagementet.
Tal fra Folkehøringen på Christiansborg
Kilde: folkehoering.dk

EU-politikere søger hjælp til kommunikationen


Ved Social Media Week Copenhagen (SMWC) der blev afholdt i dagene efter folkehøringen i København var en række danske europaparlamentarikere samlet 27. februar i Europahuset i Gothersgade til en workshop under navnet "EU i modvind - knæk kommunikationskoden".

Se video fra SMWC-workshoppen her

På workshoppen fokuserede digital ekspert Benjamin Rud Elberth på EU-politikernes måde at kommunikere til danskerne på via de sociale medier. Blandt workshop-deltagerne fra EU-parlamentet var blandt andre Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU.

Kari er aktiv på de sociale medier, og hun bruger SoMe aktivt til at nå ud til danskerne.


Hvad gør du i dit arbejde med sociale medier for at EU kommer tættere på borgerne i Danmark, samt at dit politiske arbejde skaber relevans for så mange danskere som muligt?

"Jeg bruger sociale medier stort set hver dag - og ofte flere gange dagligt - for at kommunikere mine og Folkebevægelsen mod EU's budskaber til borgerne i Danmark. Jeg forsøger at involvere mig i en række dagsordner, som berører mange danskere, og samtidig forklare folk, hvordan EU’s politikere påvirker mange folks dagligdag. Jeg fortæller - og går i debat - om temaer, som jeg selv arbejder aktivt med - og jeg bringer også links til artikler eller nyhedsindslag, hvis der er noget, jeg synes er relevant at formidle videre,"
siger Rina Ronja Kari.

Hun har cirka 14.500 personer der "synes godt om" hendes Facebook-side.

"Politikere søger hjælp til at kommunikere bedre" (DR P1-indslag fra 5. marts 2017)

Humor som bølgebryder

"Jeg forsøger at bruge en uhøjtidelig tone, der er i øjenhøjde med borgerne. Jeg mener ikke at politikere skal indtage en rolle som autoriteter hævet over andre, for vi er jo i sidste ende sat til at forvalte befolkningens mandat til os. Derfor kan humor også være en vigtig bølgebryder. Men når det så er sagt, så synes jeg, at det EU-faglige stof ofte er så svært at formidle, at det kan være svært at få plads til humoren. Og med alvorlige temaer som social dumping, miljø og skattely som berører folk, så kan det også være svært at lave en humoristisk vinkling uden, at det bliver upassende eller søgt", fortæller Rina Ronja Kari.

Rina Ronja Kari, MEP, Folkebevægelsen mod EU
Hvilke politiske kollegaer i EU-parlamentet, synes du der gør det godt på Facebook, når vi taler humor, dialog med vælgerne og demokratisk inddragelse? 

"Jens Rohde er god til at gå i dialog med borgerne, og jeg synes at Christel Schaldemose også har lavet nogle gode ting med hensyn til borgerinddragelse. Men jeg synes ikke at der er nogen – og det gælder også mig selv - der er virkeligt god til at bruge humor i vores sociale medier", forklarer hun videre.
  
Hvilke sociale medier føler du dig så mest hjemme på? 

"De forskellige sociale medier har deres egne karakteristika og rammer bestemte målgrupper, så jeg føler at de alle kan bidrage med noget. Jeg benytter især Facebook til at kommunikere direkte med borgerne og vælgerne - og jeg synes det giver en god og tæt kontakt, som er med til at øge den demokratiske dialog. Derudover er jeg glad for Instagram og Snapchat, som jeg primært bruger til at give et indblik i hverdagen som EU-parlamentariker og samtidig helt privat til at følge med i venner og families liv. På den måde bruger jeg meget de sociale medier både professionelt og privat, og generelt synes jeg det er sjovt og hyggeligt", fortæller Rina Ronja Kari.

Med over 60.000 "synes godt om" på Facebook er sygemeldte Morten Messer-
schmidt topscorer blandt MEP'erne på Facebook (Kilde: politisk-analyse.dk)
Hvad er så dine positive og negative oplevelser ved at være tilstede på sociale medier?

"På positiv siden holder jeg især af meningsudvekslingen med borgerne, fordi man kan få feedback, kritik og ros meget hurtigt og umiddelbart. Det er også muligt at gøre folk opmærksomme på problemstillinger, som de måske ikke kendte til i forvejen.
På negativ siden har jeg været udsat for trolls og personlige angreb, som ikke handler om politik. Og samtidig oplever jeg, at mange borgere er virkelig frustrerede på den politiske verden, og nogle gange kommer det ud i en meget aggressiv tone eller meget frustreret tone, som ikke nødvendigvis er specielt konstruktiv", siger hun.

Rina Ronja Kari understreger, at politikerne også selv har et ansvar for at retorikken ikke bliver for hård, samt et ansvar for at inkludere folk der ikke altid formulerer sig på bedste vis.

"Som politikere har vi et ansvar for på den ene side ikke at acceptere en alt for hård retorik, men samtidig meget vigtigt, at vi ikke bare at afskrive folk fordi de ikke lige kan formulere sig smart. Min oplevelse er, at mange af de vrede kommentarer bunder i, at folk føler at de løber hovedet mod en mur igen og igen, og der hjælper det - nogen gange - simpelthen at lytte og gå i dialog med dem. Men der er naturligvis en grænse, jeg accepterer aldrig trusler eller lignende", uddyber Rina Ronja Kari.

Mener du at sociale medier stadig virker konstruktivt og demokratisk inddragende - eller er der gået for meget "støj i den"?


"Både og - det afhænger meget af hvordan de sociale medier bruges. Der er tale om nogle enestående redskaber til vidensdeling, debat og dialog - men også platforme for trolls, så jeg synes ikke der er et entydigt svar".


Regeringstoppen ved Folkehøringen. Fra venstre Løkke,
Samuelsen og Pape flankeret af Thulesen-Dahl. Foto: Ty Stange
Digital markedsføring fylder mere

P.hd. Mette Møller fra Københavns Universitet, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, arbejder i øjeblikket på en afhandling om politikeres brug af humor i kommunikationen.


Møller mener at politikernes let forståelige kommunikation rækker videre end til blot de lette og ukomplicerede budskaber på Facebook.

Det er ikke kun et fænomen på sociale medier, at der bruges simple budskaber og anvendes sjov. Politikerne er i stigende grad også hyppige deltagere i underholdningsprogrammer, hvor det uformelle er i centrum.

"Meget nyere forskning i politisk humor har sammensmeltningen af politik, humor, underholdning, medier og medielogik som omdrejningspunkt. Fænomenet giver sig f.eks. til udtryk i politikere, der "optræder" i underholdningsprogrammer, berømtheder, der går ind i politik, enten ved at blive politiske aktivister eller politikere, samt politikeres hyppige brug af sociale medier i kampagner", forklarer hun. 


"Denne tendens tror jeg vil blive tydeligere i fremtiden, blandt andet fordi digital markedsføring i det hele taget fylder mere og mere. De teknologiske fremskridt giver nye muligheder for kommunikation generelt, og dermed også for politisk kommunikation", fortæller Mette Møller.


Læs analyse af politikere i den nye medievirkelighed

Twitter - menighed af journalister


En anden MEP'er der deltog på SMWC-workshoppen i Gothersgade var Dansk Folkerpartis Anders Vistisen, der er gruppeformand i Europaparlamentet. 


Vistisen har afløst Morten Messerschmidt i parlamentet der i øjeblikket er sygemeldt. Vistisen er aktiv bruger af Facebook, men er ikke den store tilhænger af platforme som eksempelvis Twitter.


Anders Vistisen, Dansk Folkeparti
Foto: Twitter
 "Jeg forsøger at oplyse mine følgere om, hvad der sker i EU, og hvad jeg selv synes, der er interessant. Min erfaring er, at humor på skrift er utrolig svært, fordi tonen og ansigtsudtryk i et udsagn ikke er muligt, og derfor har jeg oplevet, at det forvirrer mange vælgere", fortæller Anders Vistisen.

Han har lidt over 11.600 personer der "synes godt om" sin officielle Facebook-side.

På spørgsmålet om hvilke sociale medier, han synes bedst om at bruge, svarer han klart:

"Facebook. Twitter er en menighed af journalister, kommentatorer og meningsdannere, og der kan man ikke flytte noget."

Hvad er dine positive oplevelser ved at være tilstede på sociale medier?

"At det er mulig med relativ få ressourcer og midler at nå til en stor gruppe danskere"

Og de negative?

"At det til tider i kommentarfelterne bliver en skraldespand for ubehøvlede og skøre ytringer, som man aldrig ville sige ansigt-til-ansigt til folk", siger Anders Vistisen.

Mener du sociale medier er demokratisk inddragende - eller er der gået for meget "støj i den"?

"Hvis man udelukkende ønsker en dialog på eksempelvis Facebook, kan man godt nogle gange føle, at der går meget støj i den. Men jeg bruger også meget Facebook som orienteringsredskab til mine følgere om mit arbejde og holdninger", siger Anders Vistisen.

Folketingspolitikerne kommunikerer mere simpelt

Spørgsmålet er så om de danske MEP'er så skal ind i kampen om at gøre kommunikationen på sociale medier mere slagkraftig, nærværende, humoristisk - og potentielt mere konfliktfyldt? Nogle ville sige mere tabloidt for at nå ud til flere danskere?

På dansk grund har danske folketingspolitikere på det seneste skærpet de mere letforståelige budskaber og den slagkraftige kommunikation, som når ud til vælgerne og skaber overskrifter i de traditionelle medier. Senest har beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) delt vandene med sit kontroversielle kageopslag, et opslag der ryddede forsiderne og nåede både New York Times og tyske Bild Zeitung.

Tidligere har Liberal Alliances Joakim B. Olsen med sit "Jeg brækker mig"-opslag sat dagordenen på markant vis via kontant Facebook-kommunikation. Også andre politikere som eksempelvis Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Mattias Tesfaye (S), Zenia Stampe (R) og Lars Løkke Rasmussen (V) bruger Facebook til at kommunikere kontant og til tider relativt ukompliceret.

Se eksempler på danske politikeres kontante Facebook-kommunikation

TV2's politiske redaktør Anders Langballe bemærkede ligeledes i kølvandet på Inger Støjbergs seneste kage-opdatering, at han som Christianborg-journalist har kunnet konstatere en stigning i politikernes letforståelige - og af og til kradse politiske budskaber. Politiske budskaber som ofte deler vandene i befolkningen:

"I de 15 år jeg har været på Christiansborg, synes jeg, at man kan se politikerne kommunikerer langt mere simpelt og enkelt. De polariserer debatten meget mere, nuancerne forsvinder og man angriber hinanden. Bundniveauet i politikeres angreb mod hinanden er nærmest i frit fald", fortalte Anders Langballe til TV2 News den 14. marts.

En anden iagttager der er kritisk er Sørine Gotfredsen.  Hun sagde følgende til Søndagsfrokosten på P1 den 19. marts 2017, som en kommentar ovenpå Inger Støjbergs kage-opdatering:

"Det med at skal ud og hovere, synes jeg er umodent (...) det er uværdigt for det politiske embede (...) det er ubegribeligt, at man ikke har et over-jeg der griber ind og siger hov-hov, har vi tænkt det her igennem".



De danske EU-parlamentarikere må - uagtet politisk ståsted og holdninger - se til fra sidelinjen når Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) bryder rammerne på Facebook i forhold til at komme ud med sine budskaber. Med flere tusinde likes, delinger og kommentarer rammer hendes - ofte kontroversielle Facebook-opslag - store dele af danskerne. Der er nok af emner i EU-regi, som måske vil kunne dele vandene: fra mobilpriser til farlige stoffer i cremer og sminke. Spørgsmålet er hvor langt MEP'erne vil gå for at sætte gang i debatten og kommunikere EU-stoffet? Foto: Inger Støjbergs Facebook-profil, 14. marts 2017.



Generalsekretær i Dansk Røde Kors, Anders Ladekarl, var hurtig på tasterne med et modsvar til Inger Støjbergs kage-opdatering. Flere tusinde likede og delte Ladekarls billede på Facebook - og tusindvis af kroner blev indsamlet til arbejdet med flygtninge. Foto: screenshot af Anders Ladekarls Facebook-profil 15. marts 2017.





















Kommentarer