Socialdemokraterne har succes på sociale medier
















INTERVIEW

Socialdemokraterne har styrket deres netkommunikation og deres fokus er fast rettet mod politisk kommunikation via sociale medier. Men hvordan bruger S-formand Helle Thorning Schmidt mobiltelefon, Facebook og Twitter i det daglige - og afløser politisk kommunikation på nettet det faste fysiske håndtryk mellem politiker og vælger i den kommende valgkamp? Politisk Analyse spurgte Socialdemokraternes partisekretær Lars Midtiby



Hvordan bruger I sociale medier i det daglige politiske arbejde på nettet?

Der er rigtig mange mennesker, der bruger meget tid på de sociale medier hver eneste dag. Derfor indgår brugen af de sociale medier som en naturlig del af vores kommunikation. Vi har et klart ønske om at være tæt på danskernes hverdag, og her er de sociale medier et godt redskab. Vi er dog meget opmærksomme på, at de sociale medier er mere end bare en informationskanal – mediernes virkelige styrke ligger i, at man lynhurtigt kan etablere en dialog, hvor man kan få en masse reaktioner.

Socialdemokraterne.dk er for nyligt blevet relanceret - et nyt og veloplagt site, hvordan har reaktionerne været på det nye site?

Vi har fået rigtig mange positive reaktioner på vores nye hjemmeside. Ikke mindst i forhold til det nye design, men også fordi siden er mere fleksibel, så siden hurtigt kan tilrettes, så det er et egenligt kampagnesite.


Helle laver ofte video-blogs via mobiltelefon, når Helle er ude til politiske møder - hvorfor vælger I denne kommunikationsform?


Videoblogs er en god og hurtig måde for Helle at være i kontakt med facebook-vennerne og reaktionerne har været meget positive. Vores oplevelse er, at folk synes det er helt fint, at det er optaget på en mobiltelefon, og at kvaliteten ikke er i top - for til gengæld er det højaktuelt og helt uden filter.Idéen kommen fra EP-valget, hvor Helle gik dør-til-dør med Dan Jørgensen, her filmede Dan Jørgensen med sin mobiltelefon flere gange til sine venner på Facebook – og det kom der rigtig mange positive reaktioner og masser af gode grin ud af.

Hvordan ser I på sammenhængen mellem at Socialdemokraterne vil ud og "stemme dørklokker" i den kommende valgkamp, og så bruge sociale medier til at nå vælgerne? Udelukker det ene det andet?

Det ene udelukker absolut ikke det andet. Vi bruger i høj grad vores sociale medier, Facebook-applikationer og Helles Facebookside til at mobilisere medlemmer og sympatisører og til at synliggøre, at vi er ude for at stemme dørklokker og tage danskernes bekymringer alvorligt. Under både Ep-valget og kommunal- og regionsvalget havde vi filmhold med rundt, når vi stemte dørklokker, og lavede både mobilvideohilsner fra Helle og kampagnefilm til Facebook og vores tv-kanaler. Med de film havde blandt andre Helles Facebook-tilhængere mulighed for at se, at vi f.eks. var i Odense, Århus og i Hillerød for gå dør-til-dør, selvom de ikke selv var med fysisk. I den sammenhæng er sociale medier gode til at mobilisere og engagere.


Barack Obama laver pressemøder og de bliver efterfølgende lagt på YouTube og set af millioner. Vil man kunne forestille sig at Helle som statsminister ville gøre det samme på dansk grund?


Vi er faktisk ret godt i gang. På Helles egen tv-kanal Helle.tv lavede Helle i 2009 sin egen nytårshilsen til seerne, og den er blevet set over 50.000 gange. Vi sender Helles beretning fra kongressen hvert år på socialdemokraterne-tv.dk til de medlemmer og interesserede, der ikke sidder i kongressalen i Aalborg, og vi publicerede reportagefilm fra Helle på vores dør-til-dør-kampagne.

Er der nogle ulemper ved at føre den politiske kommunikation online, hvor man jo ikke fysisk kan trykke vælgerne i hånden ude i forsamlingshuset?

Nej, det synes jeg faktisk ikke. Vi kommer i en løbende dialog med en masse mennesker, hvilket er rigtig godt. Og jeg er sikker på, at en del af de mennekser der følger Helle og andre politikere på facebook er folk, der ikke ville møde op i det fysiske forsamlingshus. Der er dog ingen tvivl om, at de sociale medier aldrig kommer til at erstatte det personlige møde med vælgerne.