SF: Konservative støttes af tobaksindustrien

De konservative har siden 2001 modtaget beløb på over 20.000 kroner fra Skandinavisk Tobakskompagni.

Skatteordfører, Jesper Petersen (SF) mener at det konservative er påvirket af de beløb som de modtager fra Skandinavisk Tobakskompagni.

Jesper Petersen siger til Ritzau:

"Jeg har spekuleret på, om det har noget at gøre med Skandinavisk Tobakskompagni, som jo hvert eneste år, eller i hvert fald da der var valgkampsår sidst, er blandt de store sponsorer, der forgylder De Konservatives partikasse. Og et eller andet skal de vel have for det"

Det afviser De Konservatives finansordfører Mike Legarth dog.

"Det er en fuldstændig forrykt henvisning. Jeg er ikke bekendt med, at Skandinavisk Tobakskompagni er sponsor for Det Konservative Folkeparti. Og hvis de er, så aner jeg ikke, hvad de giver. Men for min skyld kan Skandinavisk Tobakskompagni ryge hen, hvor hegnet gror - nej det var en forkert formulering - men jeg har ingen interesse i at fremme deres synspunkter. Vi bekæmper røg"

Du kan se det hele det konservative regnskab fra 2005, hvor det tydligt fremgår at Skandinavisk Tobakskompagni også her gav donationer. Klik her (s.12)

Update: Konservative afviser støtte fra tobaksindustri

Kilde: Børsen

Kommentarer