Seks skarpe til Dan Jørgensen

Nu har dønningerne efter EP-valget lagt sig. Du fik et meget flot valg. Hvad har du planer om at bruge sommeren på inden det går løs med arbejdet i EU?

Jeg skal på "roadtrip" i USA. Og så skal jeg læse en masse bøger der ikke har noget som helst at gøre med EU.

Hvordan syntes du de danske medier dækkede EP-valgkampen 2009?

Faktisk meget godt da de først kom igang. Vi diskuterede faktisk politik og ikke kun diæt-sager osv. Men starten på kampagnen og perioden mellem de to valg har ikke været præget af stor interesse fra medierne.

Du brugte selv mange af de nye alternative medieplatforme som eksempelvis video-klip på YouTube med små film, hvor du fortalte om din politik indenfor f.eks fødevareområdet ved selv at gå ind i EU-parlamentets eget supermarked i Bruxelles og udpege fødevarer med giftige stoffer i – hvorfor valgte du den kommunikationsstrategi?

Min web-2.0 strategi går ud på at give dem jeg kommunikere med via internettet en oplevelse de ikke kan få andre steder. Dvs. adgang til information de ikke ellers kan få og forhåbentlig også en følelse af at være med "behind the scenes". Desuden tager jeg det ret alvorligt at der skal være tale om interaktion - frem for envejskommunikation - derfor svarer jeg på alle henvendelser på min facebookwall, blog og så videre.

Hvordan ser du på den fremtidige politiske kommunikation – vil den meget involverende måde Obama førte sin valgkamp på i 2008 smitte af på den måde, du vil kommunikere på i den politiske hverdag og i fremtidige valgkampe?

Jeg var egentlig igang med at implementere min strategi inden Obama begyndte, men det er da klart at hans succes bare giver mere blod på tanden.

Man har længe talt om at en fælles europæisk tv-station, der udelukkende fokuserer på EU-stoft, og at dette kan være med til at gøre EU-politik mere nærværende og konkret for borgere i de enkelte medlemslande – er det vejen frem for et mere deltagende EU-demokrati?

Det tror jeg ville være en god ide. Lige nu mangler vi virkelig en fælles europæisk offentlighed. En fælles tv-station der sendte kvalitets-TV ville ganske givet kunne hjælpe i den rigtige retning.

Hvad er din største politiske ambition?

At bekæmpe de to store kriser vi står overfor finanskrisen og klimakrisen. Så der er nok at tage fat på.

Kommentarer