Min muslimske købmand

hverdags-hyldest

Medierne flyder over med endeløse banbuler
og slagkraftige historier om containerbrænde,
muskelhunde og dårlig integration.
Her en stille solstråle i et tilsyneladende mediemæssigt mørkekammer, hvor der kun sættes nyheds-lup på invandrere, når der er "gang i gaden" og salgbar ballade til forsiden.

Midt i Sydhavnens arbejderkvarter findes min muslimske købmand. Min muslimske købmand har varer på hylderne som i de gode gamle dage. Hos min muslimske købmand kommer gamle B&W arbejdere med fuger i kinderne og mælkekasse på knallerten. Pensionister, pushere, provins-pop-piger og alkoholikere og køber deres varer her - hver dag.

Kunderne peger med krogede fingre på varehylden og min muslimske købmand tager nænsomt tingene ned fra hylden, spørger pænt om "der ellers var andet". Min muslimske købmand betjener alle høfligt. Min muslimske købmand pakker poser, og hjælper gamle damer ud til deres gangstativ med deres bæreposer og ønsker dem en god weekend i solskinnet. Min muslimske købmand betjener alle stille og roligt. Min muslimske købmands butik ligner en gammeldags købmandsbutik. Der er disk. Der er brød. Der er øl. Der er duft. Der er smil.

Min muslimske købmand ser kunderne købe aviser med aviser med store overskrifter og kulørte billeder, der lugter af bål og brand. Men min muslimske købmand brænder ingenting. Han brænder for hans arbejde. Min muslimske købmand har glimt i øjet. Min muslimske købmand passer sit arbejde. Min muslimske købmand gør kunderne glade og smiler pænt til alle. Min muslimske købmand sælger øl til folk, der ryster på hænderne af abstinenser efter øl eller menneskelig kontakt. Min muslimske købmand sælger alkopops og hovedpinepiller til forstads-gymnasiedrenge med tømmermænd og tændstikben.

Min muslimske købmand er altid høflig og overbærende for alle der kommer i hans butik - også efter lukketid. Var der ellers andet?

Kommentarer